Bijbeltekst

Mattheüs 22:34

26 september 2016
·
3 minuten lezen

In zijn reactie  op een vraag van een wetgeleerde die Hem op de proef wilde stellen, geeft Christus ons een levenslang huiswerk mee. Matteüs en Marcus vertellen beide het bekende verhaal in hun evangelie.

Nadat de farizeeën hadden vernomen dat hij de sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar. Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde:  ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’  Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand.  Dat is het grootste en eerste gebod.  Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.  Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’ Matteüs 22 : 34 - 40 NBV

Christus geeft in een notendop de basis van het Christelijk geloof. Maar het zijn ook twee leefregels die mij regelmatig door door mijn vingers glippen. Hoe hard ik het ook wil, ik ontdek vaak achteraf dat ik vergat “God boven alles” en “mijn naaste als mijzelf” lief te hebben. Toch geeft Christus met deze uitspraak ons meer dan huiswerk alleen.

Oefening

Voor het eerste gebod citeert Jezus de grote wetgever Mozes. Die sprak deze woorden -vele generaties eerder- ook tot het volk Israël (Deuteronomium 6:5). En ook toen werden die woorden als de basis van het geloof gezien. Velen kennen de Joodse traditie van de ‘mezoeza’; het kleine kokertje op de deurpost van een Joodse woning. Het kokertje is gevuld met (o.a.) deze tekst. En tot op de dag van vandaag wordt juist deze tekst bij het in- en uitgaan aangeraakt. Een handeling die helpt om je bewust te blijven van wat belangrijk is. Een fysieke handeling, die eigenlijk een geestelijke oefening is.

Drie bemoedigingen in één.

De drieslag God lief te hebben met heel mijn hart, ziel en verstand is een opdracht, maar ook een bemoediging. Het sterkt me wanneer mijn geloof wordt uitgedaagd.
God liefhebben met mijn hart, sterkt me te vertrouwen op mijn hart… Soms tegen beter wéten in!
God liefhebben met mijn ziel, sterkt me te vertrouwen op zijn aanwezigheid… Door alle vragen heen, je richten op het vertrouwen: hij laat ons nooit alleen.
En God liefhebben met mijn verstand, is voor mij een houvast voor de keuzes die ik maak. Heb God lief, als de keuze aan jou is; Hij gaf je een vrije wil, zodat jij met jouw keuzes een verschil kan maken.

Huiswerk: Drie plus één!

Driewerf liefhebben in één alles samenvattende leefregel… dat is een stevige basis. Maar, Christus voegt in één adem ook een tweede en toch ook gelijke gebod toe:
“heb je naaste lief als jezelf”.
En of dat lukt, tja… in de spiegel moet ik toch bekennen: het lukt me lang niet altijd om van mijzelf te houden, om over mijn naaste nog maar te zwijgen! Ook dat vraagt oefening en de hulp van heel geduldige meester. Een meester mij kent en toch grenzeloos liefheeft. Een meester die mij de sleutel naar de Ware kennis aanreikt.

Tsja,.. Misschien is een ‘mezoeza’ als geheugensteuntje aan de deurpost van ons huis dan nog niet eens zo’n gek idee.

Het blijft erg moeilijk huiswerk, die dagelijks herhaling van de oefening vraagt.
Maar wie leerde ons deze woorden? Wie was de Meester die dit huiswerk meegaf?

Christus Jezus. Zijn liefde voor God, met hoofd, hart, ziel en kracht en zijn liefde voor zijn naasten “zou tot het uiterste gaan.” Johannes 13:1 Betere studiebegeleiding is er niet te krijgen!

Tycho Jansen

Auteur
1
producten
·
25
posts
Nog geen informatie beschikbaar.
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels