In zijn boek De Leerling omschrijft Henk Stoorvogel in het hoofdstuk Commandotraining het proces van learning-by-doing als volgt:
Kinderen zien je dingen doen en proberen je na te doen. Wanneer je ze vanuit een vertrouwde relatie vrijheid geeft en aanmoedigt, sta je versteld hoe ze de meest ingewikkelde zaken als klimmen, praten en bouwen leren. Effectief leren doe je niet uit een boekje. Als je verschillende leeromstandigheden een cijfer van 1 tot 5 zou geven voor hun effectiviteit, dan ziet de waardering er ongeveer als volgt uit:
Overdracht van verantwoordelijkheid & autoriteit: 5 Relaties: 3 Bijzondere ervaringen: 1 Formele training: 1
Jezus traint Zijn discipelen in deze fase nadrukkelijk via deze leermethodes.
Jezus delegeert verantwoordelijkheid, Hij investeert in de onderlinge relaties, Hij voorziet in bijzondere ervaringen en Hij geeft hen onderwijs.
Jezus is ons ultieme voorbeeld en ons uiteindelijke doel. We zijn geroepen om te groeien naar wie Hij is en op onze weg achter Hem aan mogen we anderen meenemen. Door hen hun eigen leerervaring te geven kunnen ze ook reflecteren op wat ze hebben geleerd.
En, veel belangrijker nog, deze lessen toepassen in hun eigen leven.
Ervaring genereert hoop (Romeinen 5:4). Deze hoop beschaamd niet (Romeinen 5:5).
Nooit!