Vandaag de dag is onze aandacht, meer dan ooit tevoren, hét nummer 1 doelwit van ieder bedrijf dat jou iets wil verkopen. Het vangen van jouw aandacht is het grote doel. De filosoof Hans Schnitzler noemt dit fenomeen de aandachtseconomie.
James Williams, voormalig reclamestrateeg bij Google, waarschuwt voortdurend voor de invloed van grote techbedrijven.
Door de constante afleiding die we ervaren, vinden we het steeds moeilijker om onze taken geconcentreerd en zorgvuldig uit te voeren. Je opent je smartphone (je grootste afleider..) om een whatsapp berichtje te beantwoorden en anderhalf uur later vindt je jezelf met een onbevredigd gevoel terug, swipend door je instagram-timeline, de laatste nieuwsberichten of gefrustreerd zoekend naar een bijna-uitverkocht-mode-item.
Je rekt je uit, strekt je rug en baalt dat je je tijd hebt verdaan..
Jezus zegt dat de verleiding van rijkdom en verlangen naar meer je verstikken. Ze verstikken jou zodat je de stille stem van God niet meer hoort.