Boek
De weg van Eckhart
Paperback
122 pagina's
Nederlands
2011
9789021139166
De weg van Eckhart

Duurzaam & sociaal

Altijd retourneren & levenslange service

Gratis verzending vanaf €40,-

Samenvatting

Van de middeleeuwse Duitse predikant en pastor Eckhart (rond 1300) zijn preken en traktaten bewaard die alle gaan over een thema dat zijn leven beheerst: de werkelijkheid van mijn bestaan in God. Aan de oorsprong van die fascinatie staat een mystieke beleving. Van de waarheid van zijn beleving is Eckhart zo overtuigd, dat die voor hem boven alle andere wegen naar godskennis uitgaat. Het is zijn hartstocht geweest om de lezers van zijn preken en geschriften tot hetzelfde inzicht te brengen. Ook hij kan de diepte en omvang van het geheim van de werkelijkheid nooit op ons overdragen. Wel kan hij ons de weg wijzen en telkens weer in de buurt brengen van het geheim dat zijn leven vervulde, in een overvloed aan beelden.
In dit boek komen aan de hand van korte teksten de leidende inzichten van Eckhart naar voren. Ton van der Stap voorziet deze van een verhelderend en spiritueel commentaar.

ISBN
9789021139166
Taal
Nederlands
Bindwijze
Paperback
Uitgeverij
Druk
1
Aantal pagina's
122 pagina's
Gewicht
152 g
Afmetingen
20 cm × 12,5 cm × 1,1 cm
Thema's

Meer zoals dit

Luisterend leven  -   Psalmen
Luisterend leven - Psalmen
In de psalmen klopt het hart van de omgang met God. Elk stil moment met de psalmen is een stukje sabbath in de drukte van de week. Een oase in de wildernis van verantwoordelijkheden die zwaar drukken. In de psalmen wordt nagedacht over het leven, over de natuur, over de volken en vooral over hoe God daarin aanwezig is. De studies in dit boek dagen de lezer, of liever de gebruiker, uit om een handvol psalmen binnen te gaan en de rijkdom ervan te ervaren. Gaandeweg blijken de psalmen een huis vol ongehoorde en ongeziene schatten te zijn. Een woning dicht bij God. Ds.ir. N.M. Tramper is predikant van de Protestantse Kerk in Nederland en verbonden aan de internationale gemeente iref in Delft. Eerder diende hij de gemeente van Vlaardingen en was hij predikant met een bijzondere opdracht voor de zending en de eenheid van de kerken in Europa en het Midden Oosten. Luisterend leven is een reeks bijbelstudieboeken voor zowel persoonlijke stille tijd als voor gebruik in de bijbelkring en staat onder redactie van drs. A. Romkes en ds.ir. N.M. Tramper.
Het Meesterwerk van God
Het Meesterwerk van God
Henk Binnendijk onthult een schitterend vergezicht: het onovertroffen Meesterwerk waar God aan werkt en waarvan de mens alleen nog maar kan dromen. In 'Het meesterwerk van God' schrijft Henk Binnendijk over het laatste Bijbelboek: Openbaring. Al schrijvend brengt hij vele onderwerpen samen: leven, Bijbel, geloof, prediking en geschiedenis. Al deze thema's komen uit bij het hart van het evangelie. Waar loopt alles op uit en waar gaat het leven om? Henk Binnendijk onthult een schitterend vergezicht: het onovertroffen meesterwerk waar God aan werkt en waar de mens alleen nog maar van kan dromen. Want: 'als God de schepper is van een grenzeloos groot heelal met volgens de laatste schattingen 70 triljoen sterren [...] en Hij een plan heeft waar Hij al bijna zes millennia aan werkt, dan moet dat een grenzeloos groot plan zijn, een Meesterwerk!' Henk Binnendijk is een geliefde auteur, die o.a. 'Dichtbij God', 'Het verlangen van God' en 'Hier en daar'.
Jezus volgen
Jezus volgen
Angst
Christendom
9789401468787
In zes stappen maakt Nouwen de essentie duidelijk van wat het voor hem betekent als je Jezus wilt volgen. Dat doet hij aan de hand van Bijbelpassages die soms overbekend zijn. Maar hij weet ze verrassend te ontsluiten. Het christendom verschijnt in al zijn radicaliteit, maar komt vooral aan het licht als een uitnodiging. Zo toont Nouwen bijvoorbeeld aan de hand van de hoofdstukken over Jezus' gebod om onze vijanden lief te hebben hoe je je kunt laten overtuigen om wie je vijand en concurrent lijken, te beminnen. Dan opent de wereld zich als ruimte van verbondenheid en betrokkenheid en verschijnt ze niet langer als dreigend en gewelddadig.
Zie, hij komt!
Zie, hij komt!
Eindtijd
9789088971730
Wist je dat het laatste bijbelboek 405 verzen bevat? In 365 dagen kun je met dit dagboek dus een goede duik nemen in dit laatste boek van de Bijbel. Ds. Willem J.J. Glashouwer helpt je daarbij, en maakt Openbaring op eenvoudige wijze toegankelijk. Elk vers wordt besproken met een toelichting, tekstverwijzingen en verklarende opmerkingen, zodat je zelf verder kan doordringen in de bijzondere boodschap die dit bijbelboek bevat. Vaak is 'De Openbaring van Jezus Christus aan Johannes' aanleiding geweest tot allerlei fantastische speculaties en sektarische voorspellingen. Maar dit troostboek voor de Gemeente van Jezus Christus krijgt in de tijd waarin wij leven, nu het Joodse volk naar Israël terugkeert, voor velen een nieuwe betekenis. Totdat Hij komt.
Leven in het licht van de wederkomst
Leven in het licht van de wederkomst
Wederkomst
Eindtijd
9789083154695
Hebben we oog voor de dingen die God aan het doen is in deze tijd? En zijn we voorbereid op de wederkomst van Jezus? De Bijbel laat zien dat de laatste fase van de eindtijd veel zal vragen van de mensheid, maar ook van Gods kinderen. Hoe kunnen we als gelovigen leven, maar ook standhouden in die tijd, zonder te worden lamgelegd door angst of paniek? In dit boek neemt emeritus predikant Dick Langhenkel je mee in een dieptestudie naar deze vragen. Op een warme, bemoedigende manier gaat hij in op de aanwijzingen die Jezus zelf gaf voor deze tijd. Tegelijkertijd houdt hij de lezer een spiegel voor: Jezus' woorden kunnen namelijk betekenen dat we moeten overschakelen naar een geheel andere instelling en levensstijl. Kortom, een boek dat om praktische navolging vraagt! Vervolg en verdieping van Dick Langhenkels succesvolle boek 'Leven wij in de dagen van Noach?' dat in 2020 verscheen.
Christelijke dogmatiek
Christelijke dogmatiek
Theologie
Dogmatiek
9789023926061
Dit boek biedt een eigentijdse geloofsverantwoording van twee theologen die de christelijke geloofstraditie levend willen houden. Kernachtig en met overtuiging beschrijven ze voor nieuwe generaties studenten en theologen de christelijke leer, in gesprek met de traditie, de kerk en de eigen tijd. Ze richten zich daarbij ook op anderen die geïnteresseerd zijn in de inhoud van het christelijk geloof, inclusief zoekers, sceptici en critici. Dit helder geschreven werk vormt een rijke bron van informatie en inspiratie. De auteurs bespreken het geloof niet geïsoleerd, maar verbinden dit in zijn veelzijdigheid en levendigheid met de vragen van cultuur, samenleving en het leven van alledag. Terugkerend uitgangspunt is het Onze Vader, als concrete gebedspraktijk waarin het geloof tot uitdrukking komt. De overkoepelende structuur van het boek wordt gevormd door de christelijke leer van de Drie-eenheid. Nadenken over inhoudelijke geloofsvragen blijkt nog altijd een bron van enorme intellectuele en spirituele vreugde te kunnen zijn. Dr. C. van der Kooi is als hoogleraar dogmatiek verbonden aan de faculteit Godgeleerdheid van de Vrije Universiteit. Dr. G. van den Brink is hoofddocent dogmatiek aan diezelfde faculteit en bijzonder hoogleraar voor de theologie van het gereformeerd protestantisme aan de PThU, locatie Amsterdam.
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels