Boek
Vergeving en herstel
Paperback
272 pagina's
Nederlands
2022
9789463692182
Vergeving en herstel

Duurzaam & sociaal

Altijd retourneren & levenslange service

Gratis verzending vanaf €40,-

Samenvatting

Waarom vergeeft God niet zonder meer? Waarom stierf Christus voor onze zonden? In deze wetenschappelijke studie gaan we op zoek naar een antwoord. We gaan daarvoor ver terug in de tijd, maar dat blijkt verrassende antwoorden op te leveren. We luisteren naar Anselmus, aartsbisschop van Canterbury (1033-1109). Hij schreef een boek Waarom God mens werd (in het Latijn: Cur Deus Homo). In dit boek maakt hij duidelijk waarom God niet zonder meer vergeeft. Er is al veel over dit boek geschreven, maar toch werpt deze studie een ander licht op Anselmus’ betoog, mede op grond van nieuwe historische inzichten. Dat geldt met name voor de rol van gerechtigheid en genoegdoening. Zij hebben niet te maken met wraakzucht in God. Of met het herstel van een balans in de wereld of met het herstel van een morele orde zonder meer. Ze hebben te maken met het herstel van het concrete onrecht dat iemand aangedaan is. Vergeving zonder herstel van dit aangedane onrecht is onaf. Gerechtigheid en zeker ook genoegdoening beogen de heelheid en de schoonheid van mens en wereld te herstellen en hen zo weer mooi te maken voor God. Verder gaat de schrijver met dit boek het gesprek aan met auteurs die de laatste jaren over dit onderwerp hebben gepubliceerd. Uiteindelijk is het doel van deze studie om in de moderne westerse cultuur te verhelderen waarom God niet zonder meer vergeeft. Bernard van Vreeswijk (1970) is predikant van de protestantse gemeente te Scheveningen. Hij heeft een aantal wetenschappelijke artikelen over Anselmus geschreven. Verder is hij is al jarenlang betrokken bij het kerkelijk jeugdwerk in Nederland en Oost-Europa, met name bij het ontwikkelen van catechesemethoden.

ISBN
9789463692182
Taal
Nederlands
Bindwijze
Paperback
Druk
1
Aantal pagina's
272 pagina's
Gewicht
567 g
Afmetingen
24,1 cm × 17 cm × 1,8 cm

Meer zoals dit

Ken jezelf!
Ken jezelf!
Dit boek zet de lezer aan het denken over wie hij is. Sociaal wetenschapper en psychosociaal therapeut Willem van der Horst laat systematisch, stap voor stap, zien wat inzichten uit de sociale wetenschappen, de theologie en de filosofie ons kunnen vertellen over onszelf. Daarbij legt hij voortdurend verbanden met Bijbelse lijnen. Dat verklaart gelijk de ondertitel van dit boek: 'Bespiegelingen over een christelijk mens-beeld.' Het is een studieboek en tegelijk een boek voor iedere christen die open staat voor zelfreflectie. Willen van der Horst biedt dan ook geen droge theorie, maar een boeiende zoektocht. De praktijk komt voortdurend langs en daagt de lezer uit om concreet te kijken naar het leven van elke dag. Achtereenvolgens komen aan de orde: Wat maakt jou tot een herkenbaar en uniek mens? Hoe belangrijk is het verleden voor je eigen toekomst? Hoe belangrijk zijn je medemensen, ook voor het antwoord op de vraag wie jij bent? Wat betekent het dat je vrijheid, verantwoordelijkheid en bewustzijn hebt? Wat is je ziel? Hoe ben je spiegelbeeld van God?
Ik kan veranderen
Ik kan veranderen
Ieder mens verbaast zich weleens over zijn eigen gedrag, gedachten en gevoelens. Waarom reageer ik zo op die situatie? Waarom voel ik mij neerslachtig? Michelle van Dusseldorp neemt de lezer mee op een zoektocht naar verborgen motieven, weggestopte emoties en onbewuste drijfveren. Daarbij betrekt ze wat Paulus beschrijft in Romeinen 7: ‘Ik ellendig mens! Wat ik verlang te doen laat ik na, wat ik wil vermijden, dat doe ik!’ Ze laat zien hoe je door zelfinzicht, zelfaanvaarding en het toepassen van christelijke principes kunt komen tot innerlijke genezing en geestelijke volwassenheid. Het boek is praktisch opgebouwd in elf stappen en is bedoeld voor iedereen die het gevoel heeft innerlijk vast te lopen. Een handboek waar je je hele leven wat aan hebt!
Zwerfster voor God
Zwerfster voor God
Met nauwelijks bij haar leeftijd passende energie reisde zij de wereld rond. Zij heeft in meer dan zestig landen en in de meest uiteenlopende situaties over de liefde van God en de opstandingskracht van Jezus Christus verteld. Zij was al over de vijftig, toen zij haar missie begon. Omdat ze een schuilplaats bood aan de Joden, kwam ze tijdens de Tweede Wereldoorlog in een concentratiekamp terecht. Ze beloofde de Heer de rest van haar bestaan in zijn dienst te stellen, als ze het kamp zou overleven. Ze hield zich aan die belofte en werd een "Zwerfster voor God". In meer dan zestig landen heeft ze mensen verteld over de liefde van God en de opstandingskracht van Jezus Christus. Dit boek geeft een indruk van de bijzondere taak die God haar had gegeven. Zij vertelt over mensen in uiteenlopende situaties, wier leven veranderde door de lessen uit de Bijbel ter harte te nemen. Op haar reizen bracht zij troost, hoop en nieuw perspectief in het leven van duizenden. Op een dag ontmoette zij haar voormalig kampbewaker, die om vergeving vroeg. De Heer gaf haar de kracht hem vergevend de hand te reiken. "Zwerfster voor God" is een vervolg op de bestseller "De Schuilplaats".
Genadeloos goed
Genadeloos goed
Genade
9789463691529
Het kan zomaar. Alles goed doen maar toch fout zitten. Veel bezitten en niets hebben. Trouw gehoorzamen en toch je plicht verzuimen. Altijd thuis en toch vervreemd zijn. Verwelkomd worden en niet naar binnen willen. In God geloven maar God niet geloven. De theorie van genade kennen we allemaal: God heeft ons zo lief, dat Hij ons in Christus onze zonden vergeeft. Maar wat doet dat met je? Hoe kan je van deze genade leren leven? Die vraag is Arie de Rover het vaakst gesteld bij zijn lezingen. Want je leven verandert pas, als die genade dagelijkse praktijk voor je wordt. In Genadeloos goed vertelt Arie hoe je uit genade kunt leven en wat je ervan weerhoudt om dat te doen. En dat blijken nou juist de dingen te zijn waarvan je altijd dacht dat ze goed zijn: je opvoeding, je carrière, je geld, het streven naar geluk – zelfs je eigen geloof kan je in de weg zitten. Arie laat zien hoe je met al die ‘goede dingen’ op een gezonde manier om kunt gaan, zodat je leert hoe je de fantastische genade van God écht kunt beleven en uitleven. Genadeloos goed is een vervolg op Leven na de genadeklap, maar kan ook los daarvan worden gelezen.
Nee is oké
Nee is oké
meer genieten, minder moeten Iedereen 'pleaset': je maakt het een ander naar de zin, maar vergeet wat je zelf nodig hebt. Dat kan uit de hand lopen en leiden tot vermoeidheid, stress en frustratie. Je denkt dat je niet genoeg doet en anderen je eigenlijk niet mogen. Dat is de 'please disease'. Carianne Ros en Michelle van Dusseldorp zijn ervaren therapeuten en zien het in hun praktijk keer op keer. Op basis van gesprekken met honderden mensen en grondige literatuurstudie ontdekten ze zeven 'pleasetypes'. In dit boek leggen ze deze uit. Via een eenvoudige test kan de lezer ontdekken welk type bij hem of haar hoort. Nee is oké biedt vele concrete adviezen om te groeien, zodat de lezer zelfbewuster in het leven kan staan en kan genezen van de please disease. Het boek geeft talrijke handreikingen voor een leven met minder moeten en meer vreugde. Carianne Ros en Michelle van Dusseldorp schreven allebei zeer succesvolle boeken. Carianne werd vooral bekend met Rust, waarin ze adviezen geeft om minder stress te ervaren. Michelle schreef Ik kan veranderen, met elf stappen voor innerlijke heling.
De goede Helper
De goede Helper
‘Hans de Helper heeft altijd goede ideeën!’ roept Eva. ‘Hij helpt ons vast met een plan om die pestkoppen het pesten af te leren!’ Tom en Eva zijn heel gewone kinderen. Nét zo gewoon als jij en ik. En net als wij willen ze moedig en dapper zijn. Ze wonen in Avonturenstraat en daar beleven ze allerlei avonturen. Soms leuke, maar ook moeilijke of verdrietige. Als ze er zelf even niet uitkomen, kunnen ze altijd rekenen op hun beste vriend, Hans de Helper. Hij kent ze door en door en heeft altijd wel een oplossing. Samen met hem worden Tom en Eva steeds moediger en sterker. Ga je mee? Dit boek laat in herkenbare verhalen aan kinderen zien hoe ze met hulp van de Heilige Geest weerbaar kunnen zijn. Met o.a. verhalen over faalangst, pesten, vriendschap, verlies en eigenwaarde.
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels