Vergeving

De bijbel spreek regelmatig over vergeving, maar wat is vergeven nu precies?

De Dikke van Dale definieert vergeven als volgt: 1 vergiffenis schenken voor: iem. (iets) vergeven 2 geven of bezorgen: een ambt vergeven 3 vergiftigen

Vergeven is dus het vermogen om iemand vergiffenis te schenken. Er zijn drie vormen: -Het vergeven van zonden -Het vergeven van anderen -Het vergeven van jezelf

God de Vader maakt in de bijbel duidelijk dat Hij onze zonden wil vergeven door zijn Zoon Jezus Christus. Alleen God kan onze zonden vergeven. Dit is de vergeving die wij mensen ontvangen van God op het moment dat wij ons geloof stellen op Jezus Christus en erkennen dat we het zelf niet kunnen, maar dat Hij het voor ons heeft gedaan. Trots of\en angst weerhoudt de meeste mensen ervan om hun leven aan Jezus te geven.

De tweede vorm, is het vergeven van je naaste. Het vermogen om anderen oprecht en onvoorwaardelijk hun wandaden tegenover jou te kunnen vergeven is eigenlijk alleen echt mogelijk op het moment dat je Jezus aangenomen hebt als jouw verlosser. Oppervlakkige daden kunnen we ook nog wel uit onszelf vergeven, maar daden vergeven van anderen die ons diep gekwetst hebben is een ander verhaal.

Deze laatste vorm is ook belangrijk, niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Veel mensen lopen rond met een schuldgevoel. Schuld geeft het gevoel dat je verdient te lijden voor het gene wat je gedaan hebt. Hierdoor ben je niet meer in staat om iets positiefs werkelijk te ontvangen, omdat je vindt dat je dit niet waard ben. Het gevolg is dat jezelf ook steeds minder in staat ben om anderen iets positiefs te geven. Je kan in een negatieve spiraal terecht komen. Sommige mensen kunnen de genade van God niet volledig of volledig niet ontvangen omdat ze met een schuldgevoel rondlopen. Het klinkt gek, maar in feite is dit een vorm van hoogmoed.

14 Kruimels
Vergeven
Vergeven
Vergeven op een betekenisvolle manier is een van de moeilijkste opdrachten voor een mens. Maar als je het nalaat, zullen rancune en wrok je van binnenuit opeten. Er zijn maar weinig mensen die de middelen en de tools hebben om anderen helemaal te vergeven en door te gaan met hun leven. Vergeving is een essentiële vaardigheid, een morele noodzaak en een religieus geloof dat direct tot de kern komt van wat het betekent om mens te zijn. In 'Vergeven' laat Tim Keller aan de lezer zien waarom het zo belangrijk is en hoe je kunt vergeven. Hij legt in detail de stappen uit die je moet zetten om door te kunnen met je leven, zonder gerechtigheid of je menselijkheid tekort te doen.
De vijf talen van vergeving
De vijf talen van vergeving
In De vijf talen van vergeving biedt Gary Chapman, bestsellerauteur van De vijf liefdestalen, in samenwerking met Jennifer Thomas, hulp op weg naar herstel van je relaties. Echte genezing vindt pas plaats als je het volgende doet: • Berouw tonen: ‘Het spijt me.’ • Verantwoordelijkheid nemen: ‘Ik zat fout.’ • Genoegdoening bieden: ‘Hoe kan ik het goedmaken?’ • Werken aan verandering: ‘Ik zal zorgen dat het niet weer gebeurt.’ • Vergeving vragen: ‘Zou je mij kunnen vergeven?’ Laat pijn niet te lang duren en zorg ervoor dat wonden niet gaan etteren. Begin vandaag al te werken aan genezing en ontdek hoe zinvolle verontschuldigingen je vriendschappen, familiebanden en huwelijk sterker kunnen maken dan ooit tevoren.
Vergeving en herstel
Vergeving en herstel
Waarom vergeeft God niet zonder meer? Waarom stierf Christus voor onze zonden? In deze wetenschappelijke studie gaan we op zoek naar een antwoord. We gaan daarvoor ver terug in de tijd, maar dat blijkt verrassende antwoorden op te leveren. We luisteren naar Anselmus, aartsbisschop van Canterbury (1033-1109). Hij schreef een boek Waarom God mens werd (in het Latijn: Cur Deus Homo). In dit boek maakt hij duidelijk waarom God niet zonder meer vergeeft. Er is al veel over dit boek geschreven, maar toch werpt deze studie een ander licht op Anselmus’ betoog, mede op grond van nieuwe historische inzichten. Dat geldt met name voor de rol van gerechtigheid en genoegdoening. Zij hebben niet te maken met wraakzucht in God. Of met het herstel van een balans in de wereld of met het herstel van een morele orde zonder meer. Ze hebben te maken met het herstel van het concrete onrecht dat iemand aangedaan is. Vergeving zonder herstel van dit aangedane onrecht is onaf. Gerechtigheid en zeker ook genoegdoening beogen de heelheid en de schoonheid van mens en wereld te herstellen en hen zo weer mooi te maken voor God. Verder gaat de schrijver met dit boek het gesprek aan met auteurs die de laatste jaren over dit onderwerp hebben gepubliceerd. Uiteindelijk is het doel van deze studie om in de moderne westerse cultuur te verhelderen waarom God niet zonder meer vergeeft. Bernard van Vreeswijk (1970) is predikant van de protestantse gemeente te Scheveningen. Hij heeft een aantal wetenschappelijke artikelen over Anselmus geschreven. Verder is hij is al jarenlang betrokken bij het kerkelijk jeugdwerk in Nederland en Oost-Europa, met name bij het ontwikkelen van catechesemethoden.
Vrede op aarde
Vrede op aarde
Een meeslepend boek over de relevantie van de christelijke boodschap anno 2023. In Vrede op aarde onderzoekt theoloog en hoogleraar Stefan Paas hoe de christelijke boodschap van heil en redding voor de samenleving van nu relevant is. Het christelijk geloof vertelt een verhaal over God die goede plannen heeft met ons en met de schepping. Het is een verhaal vol hoop, troost, vergeving en blijdschap. Hoe kan dit verhaal zo verteld worden in een postchristelijke samenleving dat het mensen raakt? Hoe kunnen christenen zelf weer enthousiast worden voor dit verhaal? Dit meeslepend geschreven boek geeft antwoord op deze vragen aan de hand van concrete ervaringen en voorbeelden.
De vijf wonden
De vijf wonden
Een scherpe en sprankelende roman over familieverhoudingen en tekortkomingen In De vijf wonden brengt Kirstin Valdez Quade de New Mexicaanse familie Padilla tot leven in de worsteling om een waardig bestaan. Amadeo Padilla is een 33-jarige werkloze alcoholist. Hij heeft de hoofdrol gekregen in de Goede Vrijdag-processie en bereidt zich daar fanatiek op voor, hopend dat dit zijn persoonlijke verlossing zal betekenen. Maar dan staat zijn hoogzwangere dochter op de stoep, die een beroep doet op zijn zorg. Ondertussen probeert zijn moeder geheim te houden dat ze niet meer lang te leven heeft. En dan is er nog oudoom Tíve, wiens goedkeuring niemand kan wegdragen. De vijf wonden is een gewaagd en ontroerend verhaal over het diep-menselijke verlangen naar heling en vergeving.
Tattoos op mijn hart
Tattoos op mijn hart
Een motiverend en hoopvol boek dat je uitdaagt altijd te blijven geloven in het goede. In Tattoos op mijn hart vertelt Jezuïet Gregory Boyle over zijn ervaringen met het werken met rivaliserende bendes in Los Angeles. Het zijn verhalen van vriendschap en vergeving, maar ook van rouw en verdriet. Boyles geloof inspireert hem om verder te kijken dan de tattoos en het stoere uiterlijk van de gangleden. Van de zwaar getatoeëerde Cesar kun je leren hoe diep Gods liefde gaat. De jonge Pipi laat zien hoe belangrijk het is dat je gezien en erkend wordt en Lulu leert dat geduld belangrijk is om je doelen te bereiken.
De familie Baxter  -   Nooit te laat
De familie Baxter - Nooit te laat
Iedereen kan zich herkennen in de familie Baxter. De vijf volwassen kinderen zoeken hun weg in het leven – met of zonder God. Hoe gaan zij om met levensvragen rondom trouw, vergeving en bevrijding? In dit eerste deel maken we kennis met oudste dochter Kari. Haar man Tim raakt helemaal verslingerd aan zijn studente Angela, die hem als een held beschouwt. Angela"s ex–vriendje licht Kari in over Tims ontrouw. Kari"s wereld stort in en ze zoekt troost bij de haar familie. Ze staat voor de zware taak haar man te vergeven. Maar dan duikt haar jeugdliefde Ryan op. Kan hij de pijn verzachten, of begeeft Kari zich nu zelf op hellend vlak? Zowel Kari als Tim leren dat aan liefde moet worden gewerkt.
Liefde, aanvaarding en vergeving
Liefde, aanvaarding en vergeving
Toen Jerry Cook als predikant begon, bestond zijn gemeente uit 23 mensen. Door liefde, aanvaarding en vergeving te schenken aan mensen in de omgeving, groeide de gemeente tot 4.500 leden. Dit boek, waarin Cook vertelt hoe het allemaal ging, is een internationale bestseller geworden. Het heeft kerken van allerlei denominaties geïnspireerd om het christelijk geloof handen en voeten te geven. Het heeft individuele christenen geholpen om een ‘zoutend zout’ in de wereld te zijn. Jerry Cook laat u zien hoe u echte liefde, echte aanvaarding en echte vergeving kunt schenken aan echte mensen.
Vergeving!
Vergeving!
Er is geen mens die vergeving van zonden ontvangt, zónder het bloed van de Heere Jezus. Het is Zijn bloed dat de zonden afwast en de mens reinigt. In datzelfde bloed belooft de Heere dat er geen enkel ander middel meer nodig is. De Heere kijkt naar dat bloed en zegt: ‘Kijk, in het bloed van Mijn Zoon, zie Ik dat alles voldaan is en dat dit bloed vergevend en reinigend werkt. Hiermee bevestig Ik mijn belofte dat Zijn bloed reinigt van alle zonden.’ Jaren geleden schreef de Engelse predikant John Owen zijn boek Bij U is vergeving. Hierin legt hij Psalm 130 uit. In Vergeving! vind je de rijke inhoud terug, geschreven in een taal die jij begrijpt. De auteur heeft geprobeerd de ernstige en liefdevolle boodschap van Owen zo nauwkeurig mogelijk over te brengen. Indrukwekkend is het hoofdstuk dat gaat over de vergeving van zonden. Owen vertelt daarin hoe de Heere de zonden van Zijn kinderen vergeeft en neemt je als het ware bij de hand om je te onderwijzen in de weg tot de zaligheid. Dit boek is geschikt voor persoonlijk gebruik, maar ook als leidraad voor (jeugd)verenigingen. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met enkele (gespreks)vragen.
Zwerfster voor God
Zwerfster voor God
Met nauwelijks bij haar leeftijd passende energie reisde zij de wereld rond. Zij heeft in meer dan zestig landen en in de meest uiteenlopende situaties over de liefde van God en de opstandingskracht van Jezus Christus verteld. Zij was al over de vijftig, toen zij haar missie begon. Omdat ze een schuilplaats bood aan de Joden, kwam ze tijdens de Tweede Wereldoorlog in een concentratiekamp terecht. Ze beloofde de Heer de rest van haar bestaan in zijn dienst te stellen, als ze het kamp zou overleven. Ze hield zich aan die belofte en werd een "Zwerfster voor God". In meer dan zestig landen heeft ze mensen verteld over de liefde van God en de opstandingskracht van Jezus Christus. Dit boek geeft een indruk van de bijzondere taak die God haar had gegeven. Zij vertelt over mensen in uiteenlopende situaties, wier leven veranderde door de lessen uit de Bijbel ter harte te nemen. Op haar reizen bracht zij troost, hoop en nieuw perspectief in het leven van duizenden. Op een dag ontmoette zij haar voormalig kampbewaker, die om vergeving vroeg. De Heer gaf haar de kracht hem vergevend de hand te reiken. "Zwerfster voor God" is een vervolg op de bestseller "De Schuilplaats".
Vrienden, vrijheid en het volgen van God
Vrienden, vrijheid en het volgen van God
Vrienden, vrijheid en het volgen van God. Dagboek voor jongens. Een eigentijds 365 dagendagboek bij de Bijbel voor jongens vanaf 11 jaar. Voor elke dag van het jaar is er een bijbeltekst met een kort, prikkelend stukje tekst over thema's waar jongens dagelijks mee te maken hebben. Zo gaat het onder meer over vriendschap, pesten, keuzes maken, trouw, boosheid en vergeving. Dit bijbels dagboek moedigt jongens aan iedere dag tijd te nemen voor God en leert hun wat het betekent om God te volgen. Het dagboek valt op door de verzorgde uitvoering: een stevig karton-omslag in een stoere kleur en hippe typografie met een ovale stans in de cover en afgeronde hoeken. Hierdoor is het niet alleen een inhoudelijk goed product maar ook nog eens leuk om cadeau te geven of te krijgen!
Vergeving
Vergeving
Vergeving
9789060675090
Vergeven ... hoe moeilijk hebben we het daarmee, als iemand ons iets heeft aangedaan! En toch is dat de enige weg tot bevrijding, zegt Corrie ten Boom. Vergeving is de sleutel die de deur van de wrok en de boeien van de haat opent. Maar vergeven kunt u alleen als u de Heer Jezus vraagt het in u te doen.
Hoe vergeving schenken je leven verandert
Hoe vergeving schenken je leven verandert
Vergeving
9789490254841
Uit eigen ervaring weet ik dat ik vergeef je misschien wel de moeilijkste woorden zijn om uit te spreken. – Wilkin van de Kamp Vergeving schenken is niet gemakkelijk. Het is makkelijker om je bitterheid te koesteren en wraak te zoeken. Maar wraak kan niet ongedaan maken wat jou is aangedaan. Bitterheid kan je niet teruggeven wat je bent kwijtgeraakt. Vergeving schenken is de keuze om los te laten. Waar woede en pijn je verbinden aan de dader, zal vergeving schenken je losmaken van de pijn én de dader. Vergeven is niet vergeten, vergeven is verwerken. Dit boek met aangrijpende levensverhalen kan je helpen om stap voor stap los te komen van wat je is aangedaan en het leven weer te omarmen. Jij hebt de vrijheid om te kiezen de ander te vergeven. Die vrijheid kan niemand je ontnemen. Die kun je hoogstens jezelf onthouden. Vergeving schenken is het mooiste cadeau dat je jezelf kunt geven. Vergeven is de sleutel tot vrijheid Vergeven is de sleutel tot vrede Vergeven is de sleutel tot genezing Vergeven is de sleutel tot een hoopvolle toekomst
Vergeef Ons Onze Schulden
Vergeef Ons Onze Schulden
Vergeven Worden Zoals Jij Zelf Vergeeft Wil jij dat écht? Dat God jou op dezelfde manier vergeeft zoals jij anderen vergeeft? Beeld jezelf eens in dat je God ontmoet en Hem precies deze vraag stelt, met precies deze woorden dit tegen Hem zegt: “Geef m
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels