Atheïsme

7 Kruimels
De liefde laat niemand vrij
De liefde laat niemand vrij
Een zoektocht, vanuit de praktijk van een dominee, naar waarheid en recht bij atheïsten, moslims en christenen. Dit boek is onmisbaar als men hierover op een fundamenteler niveau wil doordenken. Een zoektocht naar waarheid en recht bij atheïsten, moslims en christenen Gerard Vrooland was een gewone dominee in een kerk, maar had een hart voor mensen die geen plek in een kerk vonden. Hij ging preken in de kroeg, kreeg nieuwe contacten en kocht een inloopruimte voor jong en oud. Er ontstond ‘Kerk op Straat’. Door discussie avonden met moslims en atheïsten werd hij gedwongen om door te denken over deze gesprekken. Uitspraken zoals: ‘God bestaat niet’, ‘Allah is één en Mohammed is zijn profeet’, ‘Jezus is Gods zoon en onze Verlosser’ zijn bekend en lijken voldoende om de verschillen tussen atheïsten, moslims en christenen aan te geven. Maar wat bedoelt de atheïst met God? Is Allah één? Hoe past Jezus in de Drie-eenheid? Was er een zondeval? Vragen die belangrijk zijn voor een gesprek met atheïsten en moslims, maar ook met christenen. Het boek van Gerard Vrooland is onmisbaar als men hierover op een fundamenteler niveau wil doordenken. Hij begreep dat alle keuzes worden bepaald door een vorm van liefde. Dat uitgangspunt vinden we in dit boek. We ervaren keuzes meestal als een vrije daad, maar atheïstische denkers beweren dat vrije keuze een illusie is. Moslims geloven dat zij beoordeeld worden op hun keuze. Tegelijk geloven zij dat Allah alles in het leven voorbeschikt heeft. Is er dan wel een vrije keuze? Ligt dit voor christenen anders of hebben zij ook geen vrije keuze? Als er geen vrije keuze is, is God dan wel rechtvaardig? Hoe gaan christenen, moslims en atheïsten om met recht en onrecht? Dit boek beschrijft een gewetensvolle zoektocht van een gelovige met fundamentele vragen. Hij zoekt vanuit de Bijbel antwoorden in theologie en wetenschap, maar is niet bang om flexibel om te gaan met de verschillende gegevens die hij op zijn zoektocht tegenkomt. Het is een boek om over door te denken. Eerder verscheen van de hand van Gerard Vrooland het boek ‘De kroeg als Gods akker’.
Geduld met God
Geduld met God
De Tsjechische theoloog, filosoof en psycholoog Tomáš Halík is als een van de weinige hedendaagse schrijvers in staat daadwerkelijk een brug te slaan tussen geloof en scepsis, tussen christelijke zingeving en atheïstische levensoriëntatie. In dit boek neemt hij als uitgangspunt de twijfelende en zoekende figuur van Zacheüs, die liever schuchter van een afstand toekijkt dan dat hij enthousiast meedoet. Dit beeld gebruikt hij om een nieuwe verhouding uit te werken tussen gelovigen en niet-gelovigen, waarmee hij buitenstaanders in hun zoeken en vragen heel nabij kan komen. Tomáš Halík ontving voor dit werk de Europese prijs voor het beste theologische boek 2011. Tomáš Halík (1948) is priester en een van de belangrijkste Oost-Europese rooms-katholieke intellectuelen. Hij was onder andere de vertrouweling van president Havel en van de Tsjechische aartsbisschop. Momenteel is Halík hoogleraar Filosofie en Sociologie aan de beroemde Karelsuniversiteit te Praag. In 2014 ontving hij de prestigieuze Templeton Price.
Ik heb te weinig geloof om een atheïst te zijn
Ik heb te weinig geloof om een atheïst te zijn
Geisler en Turek zijn Amerikaanse wetenschappers die stellen dat er veel verstandelijke argumenten zijn voor het bestaan van God. Sterker nog, zij menen dat je meer geloof nodig hebt om met je volle verstand atheïst te kunnen zijn! Stap voor stap bouwen de auteurs hun betoog op. Ze gaan uitvoerig in op argumenten voor het bestaan van God en voor een goddelijke oorsprong van het heelal en het leven op aarde. Hiermee sluiten zij aan bij de actuele discussie over Intelligent Design. Daarbij stellen ze zichzelf de vijf belangrijkste vragen in het leven: waar komen we vandaan, wie zijn we, waarom zijn we hier, hoe moeten we leven en waar gaan we naartoe? Vervolgens behandelen Geisler en Turek het bestaan van een morele wet (universeel geldige waarden die alleen door God gegeven kunnen zijn), het geloof in wonderen en de historische betrouwbaarheid van het Nieuwe Testament. Dit boek zet kwesties rond geloof en wetenschap op een toegankelijke manier uiteen voor een breed publiek. Het is een goed onderbouwd en overtuigend geschreven betoog waarin ook de wetenschappelijke aspecten begrijpelijk zijn weergegeven! Een waardevol boek voor christenen die in een seculiere omgeving hun "irrationele" geloof willen kunnen onderbouwen. Bovendien zeer geschikt voor mensen die serieus op zoek zijn naar antwoorden op de grootste levensvragen. Dr. Frank Turek heeft diverse universitaire graden behaald. Hij heeft management en leiderschap gedoceerd aan de George Washington University in Washington, D.C. Als senior partner van The Austin Group verzorgt hij trainingen voor het bedrijfsleven. Dr. Norman Geisler is filosoof en als president en senior pastor verbonden aan het Southern Evangelical Seminary and Bible College in Charlotte, North Carolina. Hij kreeg voor een van zijn boeken de Gold Medallion Award en ontving de Silver Medallion Award voor zijn Baker Encyclopedia of Christian Apologetics.
Verrast door vreugde
Verrast door vreugde
Atheïsme
9789051941807
Over C.S. Lewis (1898-1963) zijn al heel wat boeken verschenen, maar het boeiendste boek blijft nog altijd dat van zijn eigen hand: Surprised by Joy. Het verscheen in 1955 en was in de eerste plaats bedoeld als antwoord op de vraag aan Lewis hoe hij van atheïst in een christen veranderd was. Natuurlijk werd het meer dan een autobiografisch bekeringsverhaal. De barre toestanden aan Lewis' eerste kostschool, een tragikomisch generatieconflict, zijn fascinerende privé-leraar Kirkpatrick en een reeks extatische gelukservaringen zijn elk voor zich al goed voor onvergetelijke passages.
De Christenatheist
De Christenatheist
Een christenatheïst is iemand die in God gelooft, maar leeft alsof Hij niet bestaat. 'Hoewel ik het liever niet toegeef,' schrijft Craig Groeschel, 'zie ik deze vorm van atheïsme ook bij mezelf. Mensen gaan er wellicht van uit dat een voorganger niet worstelt met welke vorm van atheïsme dan ook, maar dat is een misverstand.' Triest maar waar: christelijk atheïsme is overal. En misschien herken jij het ook wel bij jezelf. Misschien geloof jij ook in God, maar ben je er niet zeker van dat Hij van je houdt? Of schaam je je voor je verleden? Of je gelooft wel, maar maakt je voortdurend zorgen over van alles en nog wat? Wat heeft jouw geloof te maken met je geluk, je gemeente, je gedachten of je geld? Of zijn dat zaken die jij zelf regelt, zonder God? Craig Groeschel schreef dit authentieke boek, waarin hij zijn eigen worstelingen en missers openlijk deelt. Maar nadat jij daar hartelijk om hebt gelachen, houdt hij je ook een spiegel voor; een bijbelse en confronterende spiegel die je leven op z'n kop kan zetten... Craig Groeschel (1967) is getrouwd met Amy en vader van zes kinderen. In 1996 begon hij vanuit een garage met Life.Church. Nog altijd is hij voorganger van de kerk, die met dertien locaties ООn van de grootste en meest invloedrijke kerken van de Verenigde Staten is. Hij schreef diverse bestsellers en lanceerde in 2008 de populaire bijbelapp YouVersion. Zijn bediening en boeken kenmerken zich door zelfreflectie, authenticiteit en bijbels onderwijs. Groeschel is sinds 2018 gastheer van de Global Leadership Summit (GLS).
Bewijs genoeg...
Bewijs genoeg...
Wat is er feitelijk over Jezus bekend? Een journalist ondervraagt dertien top-wetenschappers. Lee Strobel was rechtbankverslaggever bij een grote krant, de Chicago Tribune. Hij weet uit ervaring dat overtuigend bewijsmateriaal lang niet altijd tot de juiste uitspraak leidt. Als atheïst was hij tot de conclusie gekomen dat de verhalen over Jezus fabeltjes waren, totdat hij anders naar de feiten ging kijken. Hij ondervroeg dertien top-wetenschappers met kennis van zaken. Onder hen waren theologen, nieuwtestamentici, een archeoloog, een psycholoog en een medicus. En Strobel liet zich niet met een kluitje in het riet sturen. In dit boek zet hij de feiten over de man uit Nazaret op een rijtje. Vervolgens laat hij de lezer zelf een oordeel vormen, alsof hij of zij deel uitmaakt van een rechtbankjury. Een grote verdienste van Strobel is dat hij een boek geschreven heeft dat leest als een juridische thriller.
Het raadsel van God
Het raadsel van God
Terugkijkend op zijn leven en wetenschappelijke carrière ziet Alister McGrath dat zijn zoektocht naar God allesbepalend is geweest. In zijn memoir ‘Het raadsel van God’ kijkt Alister McGrath terug op zijn veelbewogen leven. Van stellige atheïst werd hij overtuigd christen, maar daarmee waren alle natuurwetenschappelijke vragen niet opgelost, integendeel. McGrath laat zien dat het niet irrationeel is wanneer je de mogelijkheid openhoudt dat er een God is of in ieder geval iets dat alles overstijgt. Maar er blijven ook blinde vlekken en zelfs twijfels. Het boek bevat veel persoonlijke anekdotes, maar ook boeiende theologische en filosofische inzichten over de wereld en het heelal.
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels