H.F. Kohlbrugge

Nog geen informatie beschikbaar.
5 Kruimels
Tevreden met het Lam
Tevreden met het Lam
9789033123177
'Zijt gij met Mijn Lam tevreden?' Dat was de vraag die God aan Kohlbrugge stelde toen deze zich moest voorbereiden op een kerkdienst, op 13 juli 1833 in Elberfeld. Kohlbrugge heeft hierop volmondig met 'ja, Heere' geantwoord en daarna zijn preek geschreven, de preek over Romeinen 7 vers 14: Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Christus, het Lam Gods, staat in het middelpunt in Kohlbrugges prediking: van het vurige begin in 1833 tot het ingetogen en soms wat melancholieke einde in 1874. Dr. H.F. Kohlbrugge (1803-1875), predikant van de Niederl�ndisch-Reformierte Gemeinde te Eberfeld, was een van de belangrijkste theologen uit de negentiende eeuw. Zijn theologie vertoont een nauwe verwantschap met de leer van de reformatoren. 'Tevreden met het Lam' biedt drie bewaard gebleven preken ui 1833 en een enkele 1874. Daaronder bevindt zich de laatste preek, gehouden in Elberfeld op 29 november 1874, over Psalm 28 vers 6 en 7. Uit het Duits vertaald door N.A. Eikelenboom.
Ellende en Verlossing
Ellende en Verlossing
ellende en verlossing Leerrede over Romeinen 7 vers 14. Deze geruchtmakende preek van Kohlbrügge uit 1833 zou later bekend worden als de ‘komma-preek’. De tekst die centraal staat in de preek is: “Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.” Kohlbrügge had de komma achter ‘vleselijk’ nog niet eerder opgemerkt en het wierp voor hem een nieuw licht op de interpretatie en exegese van dit bijbelvers. De uitleg die Kohlbrügge gaf veroorzaakte een stroom aan kritiek. De eerste uitgave van dit boek verscheen in 1834. Deze herdruk staat in de reeks van verzamelde werken van H.F. Kohlbrügge.
De gouden scepter toegereikt
De gouden scepter toegereikt
Religie
9789033104480
De gouden scepter toegereikt De gouden scepter toegereikt. Bijbels dagboek. De geschriften van Kohlbrugge krijgen in deze tijd steeds meer aandacht. Zijn grote betekenis ligt vóór alles in Zijn Schriftuitlegging. Diepzinnigheid en scherpzinnigheid zijn bij deze zeldzaam begaafde godgeleerde verenigd.
Genade alleen
Genade alleen
9789033607622
De bekende predikant uit Elberfeld (18031875) was een bewogen pastor. Hij had diep inzicht in de Heilige Schrift. Maar hij bezat ook de gave om mensen op een pastorale manier aan te spreken. Op indringende wijze predikte hij enerzijds de totale verlorenheid van de mens, maar anderzijds ook de rijke genade die er is in Christus Jezus. Van zijn hand zijn vele Schriftverklaringen en preken bewaard. Daaruit zijn deze dagboekstukjes samengesteld. Zijn woorden zijn heel toegankelijk en verrassend actueel. Ook voor jonge mensen! Samengesteld door J. Kranendonk-Gijssen. Dit najaar verschijnt de derde druk.
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
iDEAL
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels