J. Hoek

Nog geen informatie beschikbaar.
7 Kruimels
Ankerlezingen  -   Als God dan liefde is…
Ankerlezingen - Als God dan liefde is…
9789088972805
Iedere christen botst weleens aan tegen waaromvragen die worden opgeroepen door ontwikkelingen in het wereldgebeuren of door verdrietige omstandigheden in het persoonlijke leven dan wel in gezins- of familieverband. Bij het zoeken naar antwoorden op de waaromvragen komen vrijwel altijd Gods liefde en Gods leiding ter sprake. De volgende subthema’s komen in dit boek aan de orde: Gods liefde en toorn in de Bijbel (dr. M. van Campen), Gods liefde en het lijden van de christenen (dhr. R. Groenenboom), Gods liefde en het lijden van de schepping en de schepselen (prof. dr. M.J. Paul), Gods liefde en het lijden van Christus (dr. R.T. te Velde), Gods liefde en het eeuwige oordeel (prof. dr. A. Huijgen), Gods liefde en de grenzen die Zijn gebod ons stelt (prof. dr. J. Hoek). Bij elk hoofdstuk staan gespreksvragen, zodat het boek uitermate geschikt is om te gebruiken voor themabijbelkringen.
Met het oog op Israël
Met het oog op Israël
Verheldert de bezinning op Israël en de betekenis daarvan voor het christelijke leven Het bestaan van Israël roept allerlei reacties en vragen op. Binnen de kerken wordt hier vooral sinds de stichting van de staat Israël in 1948 intensief over nagedacht. Christenen lezen veel over Israël in de Bijbel, maar heeft het huidige Joodse volk nog dezelfde status? Gelden Gods beloften nog steeds dit volk, of zijn ze bedoeld voor de christenen als het nieuwe volk van God? In deze bundel schrijven zeven predikanten uit vier kerkgenootschappen over deze vragen. De eerste drie bijdragen bieden een verhelderend overzicht van de vele opvattingen: in de kerkgeschiedenis, de dogmatiek en de Bijbeluitleg. Hierna volgen zeven Bijbelstudies, die laten zien hoe de standpunten concrete gevolgen hebben voor de Bijbeluitleg. Deze studies kunnen in kringverband aan de orde gesteld worden. De toegevoegde vragen helpen daarbij.
Hoop op God
Hoop op God
Hoop
9789023915256
De grote woorden en de mooie verhalen hebben we nu wel gehad. Ondanks alle fraaie beloften van onder anderen politici, blijft de wereld één groot drama. Het is om wanhopig van te worden. Het is terecht dat wie een boodschap van hoop meent te hebben, zijn geloofsbrieven op tafel moet leggen. Christenen weten zich geroepen verantwoording te geven van de hoop die in hen is. Te midden van alle wanhoop en cynisme geloven christenen dat de Bijbel het spoor naar de toekomst wijst, een spoor van hoop – hoop op God. In dit boek gaat de theoloog Jan Hoek op zoek naar de sporen van hoop in de Bijbel. Thema's die aan de orde komen zijn: de Bijbel als leerboek van de hoop; de verbondenheid van de christelijke gemeente met het volk Israël in de verwachting van het koninkrijk Gods; de hemel en de hel; het duizendjarig vrederijk, de jongste dag en het eeuwige leven. In deze onderwerpen gaat de auteur op zoek naar antwoorden op de centrale vragen uit de eschatologie, de leer van de komende dingen. Alles wat de Bijbel zegt over onze toekomst, spreekt van hoop, maar wat betekent deze hoop voor ons nu? Dat is de centrale vraag in dit boek.
Geroepen in een nieuwe eeuw
Geroepen in een nieuwe eeuw
Gemeente
9789023922865
Over Gemeentezijn: 'Een boeiend en vlot leesbaar boek' Reformatorisch Dagblad Om christenen te stimuleren na te denken over de betekenis en taak van de gemeente heeft dr. Jan Hoek dit boek geschreven. Op basis van bijbelse gegevens behandelt hij de belangrijkste verschijningsvormen van de gemeente: de toegewijde gemeente en vervolgens de lerende, pastorale, missionaire, diaconale, veelkleurige en toegeruste gemeente. De auteur is van mening dat alleen als de kerk haar kern bewaakt en bewaart, de gemeente zal overleven te midden van veranderende culturen. Juist deze trouw aan de kern geeft ruimte voor verscheidenheid in vormgeving. Dit boek is een geheel herziene herdruk van de uitgave Gemeentezijn – dat houdt wat in. Dat heeft zich door de vragen en stellingen bewezen als uitstekende handleiding voor het gesprek over gemeente-zijn. Prof. dr. J. Hoek is verbonden aan de Protestantse Theologische Universiteit en aan de Evangelische Theologische Faculteit (Leuven). Daarnaast is hij docent dogmatiek aan de Christelijke Hogeschool Ede en directeur van de Theologische Hogeschool van de Gereformeerde Bond 'Johannes Calvijn'.
Werkboek bij de Christelijke dogmatiek
Werkboek bij de Christelijke dogmatiek
Dogmatiek
9789023970194
Het Werkboek bij Christelijke dogmatiek biedt een handreiking bij het lezen en verwerken van het veelgelezen handboek Christelijke dogmatiek van dr. G. van den Brink en dr. C. van der Kooi. Dit handboek geeft een overzicht van het boeiende landschap van de christelijke geloofsleer. Wat is nu precies de inhoud van wat christenen geloven en waarop baseren zij hun overtuigingen? Het Werkboek bij Christelijke dogmatiek is een welkome gids tijdens de trektocht door dit landschap: het biedt een samenvatting van de hoofdlijnen, wijst kruispunten aan en geeft discussiepunten. Zo draagt het bij aan een vruchtbare verwerking van Christelijke dogmatiek in het onderwijs, op gesprekskringen en bij zelfstudie. Met medewerking van drs. J.H. de Pater-Bakker, drs. A.G. Kloosterman-van der Sluys en J. van der Plas MA. Dr. J. Hoek (1950) is als hoogleraar verbonden aan de Evangelische Theologische Faculteit (Leuven) en doceerde tot oktober 2015 aan de Christelijke Hogeschool Ede en de Protestantse Theologische Universiteit (Groningen). 'Een fantastisch initiatief dat met dit werkboek ons boek doorvertaald wordt naar een meer algemeen toegankelijk niveau, beter toegesneden op tal van onderwijs- en gespreksvormen.' - Dr. G van den Brink en dr. C. van der Kooi, auteurs Christelijke dogmatiek
Geleefd geloof
Geleefd geloof
9789088973314
Hoe krijgt geleefd geloof gestalte in onze tijd? In dit boek vindt een verkenning plaats om een antwoord te geven op deze vraag. Na een kenschets van eigentijdse ontwikkelingen putten we uit de Bijbel als de rijke bron en de hoogste norm voor het geloofsleven. Daarna leggen we ons oor te luister bij de gereformeerde traditie. Vervolgens worden lijnen getrokken naar de actuele invulling van geloofsbeleving in de eenentwintigste eeuw. Het gaat hierbij om actuele vroomheid waarbij mensen ootmoedig wandelen met God en tegelijkertijd met beide benen in hun eigen tijd staan en open ogen hebben voor hun roeping in de wereld. Dit boek biedt een handreiking bij een voortgaande zoektocht. Het heeft niet alleen betekenis voor persoonlijke bezinning, maar ook voor gemeenschappelijke bespreking in de gemeente. Met het oog daarop zijn bij elk hoofdstuk gespreksvragen gevoegd.
Artios-reeks  -   Op zoek naar vreugde in het ambt
Artios-reeks - Op zoek naar vreugde in het ambt
Het ambt van predikant, ouderling, diaken is een gave van God aan Zijn kerk. Hoewel het een zegen is, kan het ambt zomaar omgeven zijn met vragen: Wat is precies mijn roeping? Hoe houd ik het vol? Hoe blijf ik geïnspireerd? De vraag naar het eigene van het ambt is ook actueel: Wat is mijn taak? Dit boekje voegt aan al deze vragen er eentje toe: Hoe kunnen we ambtsdragers toerusten om hun taak met vreugde te (blijven) verrichten? Bij ambt hóórt immers vreugde. Dát beoogt deze uitgave. Voor bespreking in kerkenraden zijn gespreksvragen toegevoegd. 'Op zoek naar vreugde in het ambt' verschijnt onder redactie van P.J. Vergunst. Medewerking verlenen onder meer ds. J.J. ten Brinke, ds. M. van Dam, prof.dr. J. Hoek, ds. M. Maas, ds. A.J. Mouw en ds. A. Schroten.
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels