Maarten Luther

Maarten Luther (Duits: Martin Luther) (Eisleben, 10 november 1483 – aldaar, 18 februari 1546) was een Duits protestantse theoloog en reformator. Begonnen als augustijner monnik (1506) die het sacrament van de priesterwijding ontvangen had (1507), ontwikkelde hij zich na zijn benoeming in 1508 tot hoogleraar in de moraaltheologie aan de Universiteit van Wittenberg tot dé leidende persoonlijkheid van de Reformatie in het Duitse Rijk. De publicatie van zijn academische stellingen tegen de handel in aflaten op 31 oktober 1517 is het symbolische begin van het protestantisme. In 1521 werd Luther geëxcommuniceerd door paus Leo X. Luthers naam wordt dikwijls in één adem genoemd met de reformatoren Huldrych Zwingli en Johannes Calvijn. Vanaf 1523 begon Luther met het schrijven van liederen.
9 Kruimels
Gij dan, bidt aldus
Gij dan, bidt aldus
9789033122965
[i]Gij dan, bidt aldus[/i] is Luthers korte verklaring van het gebed des Heeren in zijn Grote Catechismus uit het jaar 1529.
Belaan met smart en hoon
Belaan met smart en hoon
Goede Vrijdag
Pasen
9789087182656
In deze uitgave vindt u 49 overdenkingen die gebruikt kunnen worden om tijdens de zeven lijdensweken elke dag een moment stil te staan bij het bitter lijden en sterven van Christus. Luther heeft daarover een schat aan evenwichtig, Bijbels onderwijs nagelaten! Het voornaamste in het lijden van Christus is dat men overdenkt dat Hij geleden heeft in gehoorzaamheid aan Zijn hemelse Vader tot ons nut, én dat opdat de Schrift vervuld zou worden. Christus heeft gezegd tegen Zijn discipelen: 'Zie, wij gaan op naar Jeruzalem, en het zal alles volbracht worden aan de Zoon des mensen, wat geschreven is door de profeten.' Dát verdient onze aandacht! Het zal ons doen beseffen met hoeveel liefde Hij Zichzelf voor ons gaf. Dat zal een wederliefde verwekken. De overdenkingen zijn samengesteld door J. Kranendonk-Gijssen uit de nagelaten geschriften van dr. Maarten Luther.
Machtige Arm, lijdende Knecht
Machtige Arm, lijdende Knecht
Jesaja 53
Theologie
9789087187323
Enkele van Luthers laatste colleges gingen over Jesaja 53. In een combinatie van wetenschappelijke exegese en actuele toepassing beschrijft Luther Jezus Christus als de lijdende Knecht. Gaandeweg komen veel thema’s ter sprake die Luther levenslang hebben beziggehouden. Dit boek kan zodoende uitstekend dienen als een kennismaking met Luthers theologie. De vertaling van dr. Gert van den Brink is de eerste Nederlandse vertaling ooit. Zijn tekst is trouw aan het Latijn en in eigentijds Nederlands. Hij heeft een verhelderende en deskundige inleiding geschreven, die helpt om de eeuwenoude tekst van Luther beter te begrijpen. Luthers verklaring van Jesaja 53 zal veel mensen aanspreken. Sommigen willen weten hoe de Reformatie dit hoofdstuk heeft gelezen. Anderen willen het lijden van de Knecht meditatief overdenken. Weer anderen zijn geïnteresseerd in de theologie van Luther. Allen zullen zij in dit boek veel van hun gading vinden.
Uit de diepten roep ik tot u
Uit de diepten roep ik tot u
Theologie
9789033124365
Het thema 'gebed' is als een gouden draad door bijna al Luthers werken heen geweven. De samensteller heeft, zonder het gebedsthema uit het oog te verliezen, zo breed mogelijk geselecteerd: gebedsproza, korte verklaringen bij gebeden van bijbelheiligen, citaten uit de Boetpsalmen en het Betbüchlein en onder andere ook citaten uit de preken van Luther, allemaal sprekende voorbeelden waarin Luther onderwijs en raad geeft. Dit dagboek geeft daarmee een dwarsdoorsnee van wat Luther over bidden gezegd heeft. Steeds komt Luthers grote pastorale bewogenheid aan het licht. Hij bestraft, troost en vermaant, maar niet zonder de zaligheid en het geestelijke welzijn van zijn hoorders en lezers op het oog te hebben. Bij ieder stukje is de herkomst vermeld, samen met een bijbeltekst en een te lezen Schriftgedeelte.
Uw geloof heeft u behouden
Uw geloof heeft u behouden
9789033121432
De genezing van de tien melaatsen Een vers-voor-vers verklaring over de genezing van tien melaatse mannen in Lukas 17:11-19. Een van hen, een Samaritaan, keert na zijn genezing terug om Christus te danken. Luther laat daarin zien hoe het ware geloof naar Christus verlangt en zich op Hem verlaat, ook al zitten de omstandigheden tegen of wordt het aangevochten en beproefd. God beproeft het geloof om het sterker te maken. In deze geschiedenis blijkt ook de liefde die Christus ons als voorbeeld laat zien. Zij is onverbrekelijk met het geloof verbonden, en moet ook aan de naaste worden betoond als zij slechts wordt beantwoord met ondankbaarheid. De dankbaarheid van de Samaritaan krijgt gestalte in de lofprijzing van God. Dat betekent dat de gelovige Zijn Naam openlijk moet belijden voor de wereld, ook als het betekent dat hij - net als Christus - veracht zal worden. Uw geloof heeft u behouden is vertaald uit het Duits en ingeleid door drs. Christa Boerke.
Een Toevlucht voor de Zijnen
Een Toevlucht voor de Zijnen
9789033113468
Een Toevlucht voor de Zijnen Een Toevlucht voor de Zijnen. Dagboek bij de Bijbel. De meditaties zijn over het algemeen kort, maar hun inhoud is ongekend diep en indringend. Luther heeft niet veel woorden nodig om tot de kern van de zaak te komen; zijn boodschap is direct en radicaal, zij geldt een ieder, niemand kan eromheen.
Bij Luther te gast
Bij Luther te gast
9789033115813
Een keuze uit de Tafelgesprekken. Al zou alles wat in de hemel en op de aarde is op één hoop liggen - wat zou dat zijn in vergelijking met Jezus Christus, Gods Zoon, mijn lieve Heere, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven? Bij Luther te gast - een nieuwe selectie uit de beroemde Tafelgesprekken - neemt ons mee naar het woonhuis van de familie Luther in Wittenberg. Daar luisteren we als het ware naar Luthers gesprekken aan tafel.--Luthers woorden verdienen het ook nu, zo vele eeuwen nadat ze zijn uitgesproken, om gelezen, gehoord en overdacht te worden. De gesprekken gÃngen en gáán over iets - en wie ze goed beschouwt, merkt dat ze ten diepste over Iemand gaan: Jezus Christus, Gods Zoon.--Samengesteld en vertaald door N.A. Eikelenboom.
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
iDEAL
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels