Ondernemerschap
23 Kruimels
Anders groeien
Maatschappelijke verantwoord ondernemen
9789089656667
Puur en alleen voor eigen gewin ondernemen is niet meer van deze tijd. Niet de economische groei van organisaties an sich, maar de bloei, belangen en het welzijn van anderen zijn cruciaal voor bedrijven, hun stakeholders en de samenleving. Anders groeien dus. Medemenselijke ondernemingen leveren winst op aan alle kanten: ze zijn succesvol in de slag om schaars talent, hebben vaker betrokken medewerkers en tevreden klanten, en werken soepeler samen met partners. Dus in plaats van je af te vragen: ‘what’s in it for me?’ kun je je beter de vraag stellen: ‘what am I doing for others?’ Anders groeien is de praktijkgids bij uitstek voor de medemenselijke ondernemer, leidinggevende en professional. Het boek geeft je inzichten in de fundamenten van medemenselijk ondernemen en laat je als lezer kennismaken met mensen die vertellen hoe bedrijven met hun behoeften en belangen omgaan. In hun verhalen proef je wat je eigen impact kan zijn als je niet slechts je eigen bloei en welzijn nastreeft, maar ook die van anderen. Anders Groeien: een onderwerp dat hoog op de bedrijfsagenda staat. Ook in deze lastige arbeidsmarkt en zeker omdat het bij aanbestedingen steeds belangrijker wordt. Met diverse portretten van ondernemers, bestuurders en professionals die het belang van medemenselijk ondernemen duidelijk maken. Inclusief veel praktische handvatten om zélf met medemenselijk ondernemen aan de slag te gaan.
Het vliegwieleffect
De auteur van de internationale bestseller ‘Good to great’ onthult de essentiële stappen van succesvolle bedrijven. Herken jouw vliegwiel en til jouw organisatie naar een hoger niveau. ‘Het vliegwieleffect’ van Jim Collins is een verdieping van een van de krachtige elementen uit de wereldwijde bestseller ‘Good to Great’. Daarin beschrijft Jim Collins dat succesvolle bedrijven een reeks van essentiële stappen nemen die samen aanvoelen als een groot, zwaar vliegwiel. Het kost grote moeite om het draaiend te krijgen, maar als je volhoudt gaat het telkens een beetje sneller draaien en creëer je momentum. Dat is het moment van de doorbraak naar succes. Aan de hand van casussen en theorie lees je welke stappen ervoor zorgen dat je het vliegwiel van jouw organisatie herkent. Ook ontdek je welke elementen het sneller doen draaien en hoe je het draaiend houdt in verschuivende markten. ‘Het vliegwieleffect’ is onafhankelijk te lezen – met dit boek maak je een vliegende start – en door ‘Good to Great’ ernaast te lezen til je het naar een nog hoger niveau.
Écht ondernemen
Ondernemerschap
9789082329667
“Leer hoe je niet in een paar weken tijd van duizend euro omzet naar een miljoen gaat, maar hoe je kunt ondernemen op je eigen voorwaarden. Claim je identiteit en werkgeluk voorgoed terug voor een investering van minder dan vier koppen koffie. Laat deze kans niet aan je voorbijgaan, want we doen dit maar één keer. Beslis nu!” Hoe vaak heb jij je niet tóch bijna laten verleiden door al die marketinggoeroes die je gouden bergen beloven? Bij hen lijkt alles zo moeiteloos te gaan. Waarom werkt het bij jou dan niet? Het enige wat je hoeft te doen is hun geheime trucjes en magische formules opvolgen, die op het randje van fatsoenlijkheid balanceren en er vaak nét overheen gaan. Dat wil jij niet. Jij wil een stabiel, gezond bedrijf. Eerlijk ondernemen, een goede relatie met je klanten en werk leveren waar je trots op bent. In dit boek lees je hoe je écht onderneemt. Zonder liegen en zonder draaien. Lees de verhalen van 12 andere, succesvolle ondernemers en leer: • Keuzes maken die wél tot succes leiden • Wetten en regels voor je laten werken • Eerlijke marketing inzetten die effectief blijft op de lange termijn • Ondernemen zonder je werkgeluk en identiteit in te leveren • Hoe je eindelijk van die kutklant afkomt, en hij van jou Laat je inspireren! Charlotte Meindersma is meer dan tien jaar ondernemer en jurist. Ze is een disruptor en pionier in de juridische wereld, en helpt ondernemers met juridische oplossingen en praktisch advies om succesvol te ondernemen. Ze is trainer bij Frankwatching en verschijnt regelmatig in landelijke media, zoals NOS, NRC, de Volkskrant, deOndernemer.nl en RTL Nieuws.
Ondernemen als een baas
Een boek vol inspirerende ondernemersverhalen over hoe je met tinkeren, hosselen en circulair denken jouw dromen waarmaakt Wesley dos Santos heeft drie succesvolle bedrijven: sneakermerk Diversité Footwear, bootverhuurbedrijf iKapitein en cv-platform UniekCV. Om zijn dromen waar te maken past Wesley altijd drie essentiële vaardigheden toe: tinkeren, hosselen en circulair denken. Tinkeren is experimenteren, ontdekken wat je leuk vindt. Bij hosselen gaat het om manieren vinden om geld te verdienen en leren omgaan met tegenslagen. Circulair denken draait om iets teruggeven aan je naasten, de maatschappij of het milieu, waardoor er weer andere deuren voor je opengaan. In het boek vertellen rolmodellen als baltovenaar Soufaine Touzani, alleskunner Jandino Asporaat, Picnic-oprichter Michiel Muller, ex-voetbalster Anouk Hoogendijk, rapper Winne, Jumbo-topvrouw Colette Cloosterman, Emms van hiphopformatie Broederliefde en strafrechtadvocaat Mark Teurlings op welke manier zij tinkeren, hosselen en circulair denken om te kunnen ondernemen als een baas.
Bijbelverhalen en zakenpraatjes
Wat hebben Bijbel en business met elkaar te maken? Niet veel, als je het de meeste ondernemers vraagt. Maar Peter van Engeldorp Gastelaars, zelf meer dan veertig jaar ondernemer geweest in het onderwijs, de kinderopvang en daarbuiten, zijn de twee juist nauw verweven. Op een humoristische, herkenbare manier zet dit boek je aan het denken. De verhalen inspireren je in je (zakelijk) doen en laten door wijze woorden uit het Oude Testament. Hoe ga je om met geld? Macht? Mag je als ondernemer hard zijn? Af en toe een klein beetje liegen? In 4x7 blogs met bijbelteksten, praktijkverhalen en beschouwingen ontdek je als christen of niet-christen hoe je op een verantwoorde manier zaken doet en omgaat met je relaties.
Elon Musk
Elon Musk is misschien wel de opvallendste en meest gedreven zakenman van dit moment - een eigentijdse mix van Thomas Edison, Henry Ford, Howard Hughes en Steve Jobs. Musk valt op door zijn dynamiek en visie in een wereld waar bedrijven vooral zekerheid zoeken. Met zijn bedrijven PayPal, Tesla Motors, SpaceX en Solar City verandert hij bedrijfstakken en de wereld door op het allerhoogste niveau te innoveren. In dit boek biedt journalist Ashlee Vance voor het eerst een inkijkje in het buitengewone leven van de meest gedurfde ondernemer van Silicon Valley. Geschreven op basis van exclusieve gesprekken met Musk, zijn familie en vrienden, volgt het boek zijn reis tot nu toe: van een ruwe opvoeding in Zuid-Afrika tot aan de top van de internationale zakenwereld.
Kleine boekjes - grote inzichten 1 - De kleine Carnegie
Dale Carnegie heeft door de jaren heen miljoenen mensen geïnspireerd met zijn inzichten in de menselijke psyche en zijn praktische tips voor effectieve relaties en het beïnvloeden van gedrag. Jacqueline de Jong laat je in 'De kleine Carnegie' in kort bestek kennismaken met Dale Carnegie en de essentie van zijn klassieke boek 'How to Win Friends and Influence People' (Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt).Het boek verscheen in 1936, maar wordt nog altijd gezien als een essentieel handboek voor iedereen die op zoek is naar meer succes en invloed binnen relaties. Volgens Carnegie draait het erom dat je anderen belangstellend tegemoet treedt en je in hen verplaatst; op die manier win je hun sympathie. Daarvoor geeft hij adviezen als: toon respect voor andermans ideeën, laat de ander het meest aan het woord en wees oprecht geïnteresseerd. Door de jaren heen heeft Carnegie miljoenen mensen geïnspireerd met zijn inzichten in de menselijke psyche en zijn praktische tips voor effectieve relaties en het beïnvloeden van gedrag. Van zijn boek zijn wereldwijd meer dan 15 miljoen exemplaren verkocht; Time Magazine riep het uit tot een van de 25 belangrijkste businessboeken aller tijden.
Vol in balans
De beste columns van Ben Tiggelaar uit Intermediair en De Zaak gebundeld 'Ben Tiggelaar is grappig, onderhoudend en confronterend' (Frank Volmer, De Telegraaf). En dat zie je terug in zijn columns. Zijn scherpe blik is altijd gericht op mensen. Wat ze zeggen. Wat ze doen. Maar ook wat ze in de toekomst kunnen. Zijn eerlijke beschouwingen zijn een bron van inspiratie. Ze toveren een lach op je gezicht maar houden je tegelijkertijd een spiegel voor. Zo steek je er ook nog wat van op: inzicht in je eigen gedrag en dat van de mensen om je heen. Ben Tiggelaar is een bevlogen trainer, onderzoeker en schrijver van bestsellers als DOEN! en Dromen, durven, doen. Vele tienduizenden lezers van zijn boeken en bezoekers van zijn seminars brengen inmiddels met succes zijn ideeën in de praktijk. www.tiggelaar.nl 'Ben Tiggelaar schrijft bevlogen en inspirerend en houdt ons steeds voor dat economie mensenwerk is.' Peter ter Horst , hoofdredacteur Intermediair 'In zijn columns voor De Zaak weet Ben Tiggelaar al jaren de juiste snaar te raken. Hij inspireert, motiveert en laat de lezer het beste uit zichzelf halen.' Harry Steenkamp, directeur De Zaak
De bijenherder
Steeds meer organisaties gaan met zelfsturende teams werken. Managers moeten die transformatie vaak zelf in gang zetten en begeleiden, maar hebben geen idee wat hun rol nog is ná die overgang. In ‘De bijenherder’ laat Rini van Solingen zien hoe organisaties en managers effectief kunnen werken met zelfsturende teams. Managers moeten die transformatie naar zelfsturende teams vaak zelf in gang zetten en begeleiden, maar hebben geen idee wat hun rol nog is ná die overgang. En als ze zelf niet meeveranderen, vormen ze eerder een obstakel dan een motiverende factor. In een parabel vertelt van Solingen het verhaal van Mark, een leidinggevende bij een grote supermarktketen die overschakelt op zelforganisatie. Mark worstelt met de transitie, maar krijgt goede raad uit onverwachte hoek. Zijn opa vertelt over zijn eigen verandering van schaapsherder tot imker en wat hij daarvan heeft geleerd. De crux is te ‘ontmanagen’ en oude gewoontes afleren. Dit boek vertelt je hoe.
Op koers op karakter
Ben jij als leidinggevende steeds op zoek naar hoe het beter kan? Breng jouw organisatie in een positieve flow met het koers-en-karaktermodel en ervaar hoe succes en plezier hand in hand kunnen gaan. In ‘Op koers op karakter’ legt ondernemend adviseur Sylvia Vrugt uit hoe het kan dat zelfs wanneer organisaties kiezen wat ze gaan aanpakken, het effect van alle verbeterinspanningen in de praktijk regelmatig tegenvalt. Vrugt ontdekte dat dit komt doordat veel organisaties het grotere geheel van hun bedrijf uit het oog verliezen. Ze stippelen eenmalig een koers uit, die bovendien vaak onvoldoende aansluit bij het karakter van de organisatie. Ook gaan ze voorbij aan de wisselwerking tussen de verschillende kwaliteiten van de organisatie. Sylvia Vrugt geeft je in ‘Op koers op karakter’ handvatten om de koers en het karakter van je organisatie tot één consistent geheel te smeden. Ze toont aan de hand van vele praktijkvoorbeelden aan wat een enorme boost het geeft als dit lukt. Met behulp van haar model van acht samenhangende kwaliteiten komen organisaties in een blijvende, positieve flow en worden ze sterk, wendbaar en betekenisvol voor alle betrokkenen. Succes en plezier gaan dan hand in hand.
Nee zeggen loont
Ondernemerschap
9789089656780
Iedereen die voor opdrachtgevers werkt, kent ze: klanten voor wie je niet zou moeten willen werken. Omdat ze niet duidelijk zijn in wat ze willen, eindeloos blijven praten en het maar niet tot een opdracht komt, of omdat ze de facturen niet betalen. De anekdotes over dit soort klanten zijn hilarisch, maar de zakelijke kant is minder leuk. Zo’n 55 procent van de (MKB-) bedrijven krijgt met oplichting te maken, en veel zzp’ers zijn voor duizenden of tienduizenden euro’s het schip in gegaan. Zorgen dat jou dit niet overkomt, is essentieel voor je onderneming. Met humor én een serieuze ondertoon beschrijft Jennifer Delano in haar boek Nee zeggen loont de zeven ergste soorten klanten. Met herkenbare verhalen uit de praktijk, en belangrijker nog: inclusief een duidelijk overzicht van de hoeveelheid tijd, energie en geld die jij kunt besparen door deze klanten (eerder) de deur te wijzen. Haar doel: jou leren deze klanten te herkennen, te voorkomen dat je voor hen aan de slag gaat, en zo snel mogelijk, op een professionele manier, uit je klantenbestand te verwijderen. Zodat je je tijd en energie kunt inzetten voor de klanten die wel blij worden van jou én waar jij je enthousiast voor inzet, met plezier en verzekerd van je inkomen.
Gung Ho!
Dankzij 'Gung Ho' weten medewerkers weer waarvoor zij werken, voelen zij zich verantwoordelijk en ondersteunen zij elkaar. Hoe krijg je je mensen zo gemotiveerd en enthousiast dat zij zich volledig inzetten voor hun organisatie? In ‘Gung Ho’ beschrijven Ken Blanchard en Sheldon Bowles een revolutionaire techniek om persoonlijke betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Het antwoord ligt besloten in de drie eenvoudige principes van ‘Gung Ho’, principes die voor elke manager zijn na te volgen. Blanchard en Bowles beschrijven deze aan de hand van een bedrijf dat worstelt om een faillissement af te wenden. Dankzij ‘Gung Ho’ weten medewerkers waarvoor zij werken, voelen zij zich verantwoordelijk en ondersteunen zij elkaar. Productiviteit en winst stijgen en het bedrijf wordt een voorbeeld in het land. Ook uw bedrijf heeft baat bij de principes van ‘Gung Ho’!
Je hebt geen zichtbaarheidsprobleem!
Elke marketinggoeroe roept het. Klanten krijg je door zichtbaar te zijn! Overal en altijd. En daarom voel jij je als ondernemer verplicht zichtbaar te zijn. Maar hoeveel klanten levert dat nu daadwerkelijk op? De klanten staan waarschijnlijk nog steeds niet in een rij. En dat is best raar, want de klanten die je hebt zijn altijd enthousiast. Dus waarom heb je er niet meer? De wereld is nog nooit zo klein geweest. Iedereen is online te bereiken. In dit boek laat Anneloes Zuiderveen zien dat je helemaal geen zichtbaarheidsprobleem hebt. Dat is één van de 20 valkuilen waarover zij in dit boek vertelt, met praktische voorbeelden van haar klanten én van haar eigen ondernemingen.
Waarom vrouwen minder verdienen
Hoe komt het dat vrouwen nog altijd veel minder verdienen dan mannen? En wiens schuld is dat eigenlijk? Sophie van Gool zet feiten en fabels op een rij en laat zien dat het hoog tijd is voor actie. In ‘Waarom vrouwen minder verdienen’ rekent Sophie van Gool af met mythes en meningen over gelijke beloning. Vrouwen verdienen namelijk nog steeds minder dan mannen, ook voor vergelijkbaar werk. In een werkend leven lopen zij gemiddeld € 300.000 mis. En hoewel vrouwen vaker hoogopgeleid zijn dan mannen, stromen ze amper door naar topfuncties. Er zijn in Nederland zelfs meer directeuren met de naam Peter dan vrouwelijke directeuren. Gelukkig hebben politiek en bedrijfsleven steeds meer oog voor gendergelijkheid. Maar het blijft bij paneldiscussies, Instagramposts en beleidsnotities, constateert Sophie van Gool. Echte acties, zoals gelijke beloning, langer ouderschapsverlof of het doorlichten van sollicitatie- en beoordelingsprocedures, blijven uit. We richten de aandacht liever op het individu: vrouwen werken toch vaker in deeltijd, en in sectoren die minder goed betalen? Moeten ze niet eerst zelf veranderen? Sophie van Gool roept iedereen op om de feiten onder ogen te zien en nu eens echt werk te maken van gelijke beloning.
De 100 euro Startup
Bestsellerauteur Chris Guillebeau laat in de ‘100 euro Startup’ zien hoe je met slechts 100 euro voor jezelf kunt beginnen en succesvol kunt zijn! Doe het en stap uit die ratrace. Je hoeft niet langer van negen tot vijf voor een baas te werken om je hypotheek en jaarlijkse vakantie te betalen. Stap uit de ratrace en begin voor jezelf! In 'De 100 euro Startup' laat ondernemer en bestsellerauteur Chris Guillebeau zien hoe dat voor iedereen binnen handbereik is. Hij deelt cruciale inzichten van mensen die met 100 euro of minder een eigen bedrijf begonnen, waarmee ze nu 50.000 euro of meer verdienen. Alleen nog maar werken omdat het je gelukkig maakt is mogelijk voor iedereen. Zet je passie om in winst en creëer een onafhankelijker en zinvoller leven.
Wie succesvol wil zijn moet vooral een beetje geluk hebben
Iedere week schrijft Ben Tiggelaar in NRC over werk en leven. Dit boek bevat 52 recente columns. Vol prikkelende inzichten en praktische tips rond persoonlijke ontwikkeling en leiderschap. 52 prikkelende en praktische lessen voor werk en leven • Hoe geld onze motivatie kan ondermijnen • Zo voel je je geestelijk gezonder • Zakelijk zoenen, ik stop ermee! • Waarom je meestal niet naar je intuïtie moet luisteren • De slechtste baas ter wereld, wie zou dat zijn? Iedere week schrijft Ben Tiggelaar in NRC over werk en leven. Over leiderschap, geluk, menselijk gedrag, innovatie, veranderen, karakter, motivatie, ondernemen en succes. En vaak blijkt dat het nét iets anders werkt dan je dacht. Dit boek bevat 52 recente columns. Vol prikkelende inzichten en praktische tips.
Steve Jobs
‘Een briljant boek.’ – Alexander Klöpping, nrc.next De enige geautoriseerde en volledige biografie van Steve Jobs. Walter Isaacson heeft exclusieve en unieke gesprekken gevoerd met Jobs, zijn familie en vrienden. Isaacson kreeg zo een beeld van de mens Steve Jobs. Maar Isaacson heeft ook gesproken met collega's bij Apple en met zijn concurrenten, om een beeld van de zakenman te krijgen. Wie is de man die de wereld aan zijn voeten kreeg met Apple? Walter Isaacson is bekend als auteur van talloze biografieën. Isaacson is CEO van het Aspen Institue en voorheen chairman van CNN en hoofdredacteur van Time Magazine.
Via Mollie
Voormalig directeur Remco Boer vertelt het eerlijke verhaal van online betaalpionier Mollie: niet alleen over de razendsnelle groei en de grote successen, maar ook over wat er misging. In ‘Via Mollie’ kijkt Remco Boer terug op zijn tijd als directeur en aandeelhouder bij Mollie, de startup van eigen bodem die uitgroeide tot internationale speler met een waardering van ruim de helft van die van ABN Amro. Hij vertelt over de belangrijkste beslissingen van het bedrijf en over de drijvende kracht achter de razendsnelle groei. Niet alleen ontwikkelde Mollie een slim product waarmee consumenten en webshops hun betalingen op internet snel en simpel kunnen regelen, ook effende het de weg voor online retail voor kleine ondernemers. Kritisch en eerlijk reflecteert Boer op de zoektocht naar de juiste product-market fit, de moeizame internationale uitbreiding van Mollie, en de wrijving tussen hem en oprichter Adriaan Mol. Saai was het nooit – zo werd hij eens door de Italiaanse politie van zijn hotelbed gelicht in verband met de transacties van een verdachte webshop. ‘Via Mollie’ geeft een fascinerend en eerlijk kijkje achter de schermen van een echte Nederlandse fintech-pionier.
Inclusief leiderschap
Hoe kun je als leider werkelijk inclusief denken en handelen? Lees in deze parabel hoe je je bewust wordt van onbewuste vooroordelen en blinde vlekken om te kunnen bouwen aan een inclusief team. In ‘Inclusief leiderschap’ leggen Henk Jan Kamsteeg en Ugur Özcan uit dat het van levensbelang is te investeren in inclusiviteit en diversiteit. Niet alleen vanuit de hartenwens een eerlijke samenleving te creëren, maar ook om daadwerkelijk harde resultaten te kunnen behalen. Aan de hand van het verhaal van directeur Anton laten Henk Jan Kamsteeg en Ugur Özcan zien hoe je als leider werkelijk inclusief denkt en handelt. De ervaringen die Anton opdoet tijdens het bouwen aan een inclusief team zijn geïnspireerd op de dagelijkse praktijk van de auteurs. Daarin winnen vooroordelen het vaak van het bieden van eerlijke kansen, en wordt de veiligheid van het eigen bekende netwerk regelmatig verkozen boven het aantreden en behouden van nieuwe talenten. Deze inspirerende parabel opent je de ogen en maakt je bewust van onbewuste vooroordelen en blinde vlekken. Tegelijk biedt ‘Inclusief leiderschap’ praktische handvatten om inclusiviteit in praktijk te brengen en stevig te verankeren in je organisatie.
The Culture Map
Hét internationale handboek op het gebied van cultuurverschillen. Erin Meyers voorbeelden en strategieën worden gecombineerd met advies voor meer succes in de geglobaliseerde zakenwereld. ‘The Culture Map’ van Erin Meyer is het handboek om cultuurverschillen binnen de internationale zakenwereld te begrijpen en hiermee om te gaan. Nederlanders komen direct ter zake, Amerikanen zeggen altijd drie vriendelijke dingen voordat ze met iets negatiefs komen en Chinezen zullen nooit openlijk kritiek geven. Latijns-Amerikanen en Aziaten zijn zeer hiërarchisch ingesteld; Scandinaviërs vinden juist dat de beste baas niet boven zijn medewerkers staat. Geen wonder dat samenwerking tussen verschillende nationaliteiten soms tot chaos leidt. In deze tijd van globalisering en virtuele netwerken is het essentieel dat je kunt omgaan met cultuurverschillen. Erin Meyer is je gids op dit subtiele en soms verraderlijke terrein. In ‘The Culture Map’, dat internationaal uitgroeide tot hét handboek op dit gebied, beschrijft ze acht dimensies om te ontcijferen hoe culturele verschillen van invloed zijn in de internationale zakenwereld. Haar heldere analyse combineert ze met praktisch advies voor succes in een geglobaliseerde wereld.
Olietankers en speedboten
Hoe wordt een organisatie succesvol? Menno Lanting deed internationaal onderzoek en keek de kunst af van organisaties als Airbnb, Audi, het WWF, Philips, de NASA en Netflix. 'Speedboten zijn proactief, wendbaar, met de blik naar buiten gericht, verbonden in een netwerk, waarde toevoegend voor de consument, burger of collega en voortdurend lerend. Dit in tegenstelling tot professionals en organisaties die nog volharden in een manier van samenwerken en organiseren geworteld in het industriële tijdperk: de olietankers,' vertelde ik op een bijeenkomst voor hr-managers. Vanuit mijn ooghoek zag ik een van de aanwezige directeuren steeds fanatieker aan haar servet plukken. Uiteindelijk hield ze het niet meer: 'Maar Menno, ik zie ook wel wat van die "speedboten" in mijn organisatie, maar die zijn vooral op weg om ons bedrijf te verlaten! Wat doe ik straks met die heel grote grijze middenmoot, die niet vooruit te branden is en zich in verzet vastklampt aan vakbond en or?' Een diepe stilte daalde over ons neer. Menno Lanting, bekend van de bestseller Connect!, ging op onderzoek uit om te achterhalen hoe de toekomst van innovatie, organisaties en werk eruitziet. Hij sprak met honderd inspirerende professionals en ondernemers over de hele wereld. Lanting vertaalt hun cases en ervaringen naar praktische tips en inzichten. Kijk de kunst af van organisaties als Airbnb, Audi, het wwf, Philips, de nasa en Netflix. Menno Lanting geldt als dé expert op het gebied van de impact van digitale technologie op leiderschap, ondernemerschap en hoe wij werken. Hij is veelgevraagd spreker en adviseur. Meer dan 50 000 mensen lazen zijn bestsellers De slimme organisatie, Iedereen ceo en Connect! (Managementboek van het Jaar 2011) en het inspiratieboekje Lead with a tweet. 'Menno is in staat om je in korte tijd een waterval aan nieuwe inzichten te verschaffen. De vele voorbeelden zorgen voor een explosie aan enthousiasme in je hoofd.' marc de vries, country manager twitter benelux 'De boeken van Menno zijn eigenlijk best irritant: je hebt gelijk een enorme to do-lijst van ideeën die je niet morgen maar vandaag wilt en moet implementeren.' huub van zwieten, talentfirst
Langs de afgrond
Ondernemerschap
9789089654052
Ralph van Dam heeft meermalen een bedrijf opgericht en ook weer van de hand gedaan - al dan niet vrijwillig. Hij werkte met vrienden, met familie, met interne en met externe investeerders. In elk bedrijf heeft hij successen gekend en mooie vruchten geplukt. Maar in iedere onderneming is hij ook belazerd - soms juist door de mensen die het dichtste bij hem stonden. Een zakelijk ingrijpend faillissement blijkt uiteindelijk de grootste gifbeker, die leeg moet tot op de bodem van zijn bestaan. 'Een les in nederigheid', noemt hij die periode, waarin curatoren als roofdieren achter hem aanzaten, hem alles afnamen en met zijn rug tegen de muur dwongen. Terugkijkend op de ups en downs in zijn ondernemersbestaan realiseert hij zich welke rol hij zelf heeft gespeeld. Uiteindelijk staat of valt een bedrijf toch met de ondernemer aan het roer. - Naast het verhaal van Ralph van Dam zelf, de verhalen van meer en minder bekende ondernemers als René Frijters (Alex, Knab), Arko van Brakel (Semco Style Institute) en Atilay Uslu (Corendon). - Inclusief de adviezen van Rinke Dulack, topadvocaat en docent insolventierecht. 'Een pijnlijk eerlijk en openhartig ondernemersverhaal met vele waardevolle ondernemerslessen. Een echte aanrader.' Menno Lanting, keynote speaker en bestseller auteur 'Als ondernemer kijk je altijd vooruit: ondernemen is focussen op kansen en mogelijkheden. Maar vergeet je rugdekking niet. Leer van dit ongelooflijk spannende verhaal waar elke ondernemer zich in zal herkennen. Ondernemen doe je nooit alleen...' Willem Overbosch, auteur en oprichter MKBServicedesk.nl Trefwoorden: Bedrijf onderneming succes faillissement falen Ralph van Dam handleiding
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3956 beoordelingen
Posts
Bijbelteksten
Blogs
Liederen
Gedichten
Podcasts
Quotes
Preken
Video's
Nieuws
verwachtUpdates
Vacatures
verwachtInspiratie
Programma’s
Bedrijfsgegevens
DagelijkseBroodkruimels
M&K Group B.V.
Volta 10N
3241 LW Middelharnis
KvK: 67720471
BTW: NL857148187B01