Zonde

Zonde betekend letterlijk je doel missen. Omdat Adam en Eva ongehoorzaam waren kwam de zonde in de wereld. Ze aten van de boom die God verboden had. Het doel van ons leven is liefde. Liefde ontvangen en doorgeven. We missen ons doel omdat we door de zonde onszelf buiten de liefde van God hebben geplaatst.

De bijbel leert ons dat de zonde wordt doorgegeven van geslacht op geslacht:

Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd. Romeinen 5:12

Heel veel mensen blijven ongehoorzaam en blijven zondigen. Zonde leidt uiteindelijk tot de dood. Niet alleen de dood van jezelf, maar ook de dood van anderen.

Door terug te keren bij God zullen we weer zijn onvoorwaardelijke liefde gaan ontvangen. De enige manier om terug te keren bij God is door te belijden en geloven dat Jezus is gestorven voor jouw zonden.

7 Kruimels
Onvoorstelbare genade
Onvoorstelbare genade
In ‘Onvoorstelbare genade’ staat Jan Pool stil bij de kerngedachte van het evangelie: genade. ‘Onvoorstelbare genade’ van Jan Pool is een populair-theologisch boek over genade. De belangrijkste en meest bevrijdende boodschap aan de mensheid is de boodschap van Gods unieke genade. Wij hebben vaak een verkeerd beeld van God, omdat wij onze ervaringen met mensen op Hem projecteren. Mensen trappen op de rem als we een fout maken en hen teleurstellen, maar God trapt dan het gaspedaal van zijn liefde nog verder in. De auteur legt uit wat genade is, maar ook wat het niet is. De boodschap van genade is namelijk prachtig, maar niet zonder risico. God wil dat we bevrijd worden van zonde en schadelijke patronen, en zijn unieke genade stelt ons daartoe in staat.
Vrucht van de tucht
Vrucht van de tucht
Als het woord ‘tucht’ valt in een gesprek dan wordt de ongemakkelijkheid onmiddellijk voelbaar. Moeten we het daar tegenwoordig nog wel over hebben? In de cultuur van vandaag nemen we onbewust een houding van verlegenheid aan als in een gemeente de tucht ter sprake komt. Het draagvlak voor tucht lijkt uitermate gering, in weerwil van de positieve karakterisering die de Bijbel daaraan geeft. Maar tucht kan ook vrúcht opleveren in plaats van alleen vraagtekens en gefronste wenkbrauwen. De Bijbel geeft weliswaar aan dat tucht als onaangenaam wordt ervaren, maar ook dat ze fijne en goede gevolgen heeft als we ons laten gezeggen. De rode draad in dit boek is dat de tucht in de gemeente van Christus niet gemist kan worden. Navolging en discipelschap kunnen niet zonder discipline. Vrucht van de tucht is een praktische en nadere uitwerking van de dissertatie Elkaar aanspreken.
De klacht van een zondares
De klacht van een zondares
Catherine Parr (1512-1548) was de laatste vrouw van de Engelse koning Hendrik VIII. Door geboorte was ze een edelvrouw, door haar huwelijk hoog verheven, door haar wijsheid vroom, een koningin van een machtig koning. Maar ook … een zondares. De wereld lag aan haar voeten, maar ze verwierp die om de hemel te verwerven. Klagend over haar bestaan verafschuwde ze haar zonden. Omdat ze wist dat die haar scheidden van God. Ze riep om genade en vond die in het offer van Christus. In 1545 publiceerde Catherine Parr als eerste vrouw een boek onder haar eigen naam: Psalms or Prayers. In die tijd kwam ze onder verdenking te staan dat ze protestants was. Dat werd nog duidelijker toen in 1547 haar tweede boek verscheen: The Lamentation of a Sinner. Van dit boekje hebt u nu de Nederlandse vertaling in handen.
Hulpeloos maar schuldig
Hulpeloos maar schuldig
Nieuwe editie van 'Hulpeloos maar schuldig', het boek dat vele ogen opende. De gereformeerde kerk legt sterk de nadruk op de zondigheid van de mens en op onze onmacht om goede dingen te doen. Het spanningsveld dat ontstaat door een onaanvaardbaar Godsbeeld en een ziekmakend mensbeeld leidt bij (ex-)gereformeerden tot depressieve gevoelens. Therapeut Aleid Schilder gaat in 'Hulpeloos maar schuldig' in op de hulpverlening aan cliënten met een gereformeerde achtergrond. Aleid Schilder groeide op in het klimaat van de gereformeerde kerken. Na haar jeugd in Kampen studeerde ze klinische psychologie in Groningen. Deze studie rondde ze af met de scriptie 'Hulpeloos maar schuldig', die 25 jaar geleden insloeg als een bom. De nieuwe uitgave van dit werk is aangevuld met nieuwe inzichten.
Artios-reeks  -   De Redder in nood
Artios-reeks - De Redder in nood
Schuld en vergeving zijn in onze tijd geen populaire begrippen. Toch horen ze bij het hart van het christelijk geloof. Ze raken immers de verhouding tussen God en mens én die tussen mensen onderling. In De Redder in nood onderzoekt dr. R.W. de Koeijer hoe de Bijbel en de kerkgeschiedenis over schuld en vergeving spreken. Aan de orde komt ook welke betekenis deze thema's hebben in de kerkdienst, het geloofsleven en de pastorale praktijk.
Chawa
Chawa
Het is het oudste verhaal ooit verteld. Nu horen we opnieuw hoe het allemaal begon – uit de mond van de moeder aller levenden. Dit is Eva zoals je haar nog niet kende. Luister en huiver. ‘Word wakker.’ Op dit gefluisterde bevel opent Chawah haar ogen in het paradijs. Met dezelfde woorden begint ook haar openhartige relaas. Over haar schepper. De tomeloze liefde voor ‘de adam’. De schoonheid van de slang. Het toenemende verlangen naar de verboden vrucht. De worsteling met onmacht. En de ondergang van de wereld, die vervalt tot een plaats waar vrede ver te zoeken is. Eva vertelt daarmee niet alleen haar eigen verhaal, maar dat van ons allemaal. En spaart niets of niemand.
Duurzaam & sociaal
Altijd retourneren & levenslange service
Gratis verzending vanaf €40,-
Hulp of advies nodig?
Vind je antwoord eenvoudig en snel op onze service pagina.
DagelijkseBroodkruimels Team
40.000+
volgers
45.000+
vind-ik-leuks
9,2/10
3953 beoordelingen
Thuiswinkel waarborg
Algemene voorwaardenPrivacyCookies
© 2014 - 2024 Dagelijkse Broodkruimels